• Nederland heeft te maken met een hittegolf. De temperatuur blijft, afgaand op de verwachtingen, de komende tijd hoog, waarbij de grens van 30 graden al ruim is doorbroken.

    Langzamerhand komt het voetbal volledig op gang. Het is zaak om goed met de warme weersomstandigheden om te gaan.

    Blijf goed drinken. Zowel voor, tijdens en na de training of wedstrijd. Bij deze temperaturen transpireer je tijdens het sporten veel en het is zaak dat je dit vochtverlies weer aanvult. Daarnaast zorgt extra drinken voor verkoeling van het lichaam.

    Het is  belangrijk dat voetballers die de komende dagen trainen of een wedstrijd spelen opletten dat ze niet oververhit raken. Bij warm weer is het risico op verhitting extra hoog. Zeker als ook de luchtvochtigheid hoog is. Het is voor het lichaam dan veel moeilijker om de warmte af te voeren. Als dit niet goed gebeurt loopt de lichaamstemperatuur op en dit kan leiden tot het uitvallen van bepaalde hersenfuncties. Je krijgt bijvoorbeeld coördinatieproblemen of hebt moeite om je te concentreren.

    Bij temperaturen boven de 30 graden is het niet meer verantwoord om te sporten.

    Trainers dienen extra op te passen bij de trainingen en wedstrijden. Zeker voor kinderen is het extra lastig om zich aan te passen aan het warme weer. Je kunt problemen voorkomen door bijvoorbeeld extra drinkpauzes in te lassen, of de wedstrijden in te korten.

    Kies lichte, luchtige kleding die de verdamping van zweet niet belemmert. Gebruik dus ‘ademende’ kleding. Stof die niet goed ademt plakt tegen je huid, houdt zweet en warme lucht vast. Dat wil je juist voorkomen. Moderne sportkleding is vaak vervaardigd van vezels die ademen en vocht afvoeren. Witte kleding heeft de voorkeur: wit weerkaatst warmte uit de omgeving. Zwart absorbeert de warmte juist waardoor je het nog warmer krijgt.

    Het Jeugdbestuur heeft besloten om bij temperaturen boven de 30 graden trainingen en wedstrijden niet meer toe te laten. Dit heeft ook te maken met de temperatuur op kunstgras, welke nog een aantal graden hoger ligt.

    Als ouders en/of trainers/leiders het niet verantwoord vinden om te trainen adviseren wij om de training te annuleren. De veiligheid staat natuurlijk op nr. 1. Het is goed om als trainer/leider een en ander met de ouders te bespreken als dit zich voordoet. Wij hebben alle begrip als men besluit om niet te trainen bij deze temperaturen.

    De Jeugdcommissie